Po roce a měsíci, kdy nám
vichřice Herwart ohnula stožár s
novým dvojčetem DK7ZB, došlo k instalaci nového systému. Protože
původní dvojče kvůli širokému ráhnu nebylo vhodné do povětří Vysočiny,
bylo rozhodnuto pořídit antény
2x 9el. DK7ZB a
splitter u firmy Wimo. Dodávka
z Wimo však měla trochu zpoždění a tak na instalaci systému došlo
dopoledne před závodem, kdy na Vysočině panovalo typicky podzimní
počasí. Mrholení, déšť a vítr při teplotě +6C. Instalace se ujali naši
kamarádi z PMR pásma - Zdeněk a Mikeš, bez kterých bychom to
sami asi nikdy nezvládli. Kluci všechno připravili, včetně
instalace nového rotátoru a protažení veškerých kabelů stožárem. Pavel,
OK2CNI zajistil plošinu. Instalace (až na nepřízeň počasí) probíhala
podle plánu. Když bylo všechno na stožáru, proběhlo měření a vše se
zdálo být v nejlepším pořádku. Soustava ladila na 144,100MHz, PSV 1:1,2
, impedance blízká 50
Ω. Když bylo hotovo,
plošina odjela, kluci se jeli rozmrazit a vysušit, Karel OK2WKW odjel
pro rádio a PA. Čekal jsem na kopci, k anténě připojenou FT817,
poslouchal jsem majáky a předzávodní provoz... Půl hodiny před závodem
jsme vybalili IC9100 s PA a začali zkoušet. Bylo nám divné, že PA
nedává výkon a tak jsme soustavu připojili přímo na Icoma. PSV 1:2,6
!!! Po ověření měřákem to bylo jasné. PSV skutečně 1:2,6 (Icom nelhal),
impedance 26Ω. S největší
pravděpodobností tedy zkrat na konektoru propojky mezi jednou z antén a
splitterem. Oprava možná pouze z plošiny, a vzhledem k počasí a k tomu
že jsme neměli ani další konektory, na opravu nebylo ani pomyšlení.
Nálada na bodu mrazu. Mrzelo mně to o to víc, že konektory (tři dny
před instalací jsem nesehnal v Jihlavě jiné než ty nejobyčejnější
šmejdy) a propojky jsem měl na starost já (OK2PYA), takže jsem
degradoval práci všech ostatních. V tu chvíli jsem neměl na závod vůbec
náladu, ale rozhodl jsem se, že to aspoň zkusím. Soustava (tedy vlastně
jen jedna anténa) poslouchala velice pěkně. Rádio dávalo asi 70W a
zjistil jsem že vůbec není problém se dovolávat i na stanice nad 600km.
A tak jsem tedy závodil. Byl jsem na to sám, další operátory
jsem ani nesháněl. Podmínky šíření nemohu posoudit.
Nemám srovnání. Na vzdálenosti do 800km na západ a na jih se mi zdály
velice slušné. Výsledek je srovnatelný s tím, co jsme dělali na anténu
F9FT s 300W PA. Ve více operátorech a s podstatně kratší
přestávkou nebo bez přestávky na spánek. Já jsem zalehl na
celých pět hodin, nějaký čas zabralo hledání závady antén a neustále
kouřících kamen, takže na provoz zbylo nějakých 17 hodin. Ano, i tahle
polofunkční sestava provozovaná s "holým" transceiverem chodí stejně
(dle mého lépe) jak F9FT s 300W. O poslechu ani nemluvě. To je
pozitivní zjištění.
Předběžný výsledek: 280 QSO, 93583 bodů, ODX: ON4KHG - 845km,
Průměr: 334km/QSO !
Průběžné výsledky najdete tady, contest report v pokračování
článku.
Contest report:
Znacka : OL2J
Contest : Marconi Memorial Contest 2018
Datum : 2018/11/03
QTH : HOLY VRCH
WW Lokator : JN79TI
Nadm. vyska: 660 m
Pasmo : 144 MHz
Kategorie : MULTI
LOG : Atalanta Locator ver. 12.20
Pocet QSO : 280
- Dvojita : 0
- Chyby : 0
------------
Platna QSO : 280
Soucet bodu: 93 583
ODX : ON4KHG v JO10 na 845 km
Pocet DXCC : 18
DXCC : 91xDL( 38785) 79xOK( 10982) 27xOM( 6218)
14xHG( 4541) 14xI ( 8554) 12xS5( 4411)
11x9A( 5071) 8xSP( 2296) 7xOE( 1345)
4xF ( 2766) 3xYU( 1934) 2xHB( 1249)
2xPA( 1418) 2xYO( 1214) 1xE7( 611)
1xON( 845) 1xSM( 694) 1xT7( 649)
Pocet WWL : 66
WWL : 21xJO70 18xJN79 14xJN99 11xJO60 11xJN98 10xJN88
10xJN69 9xJO50 9xJN89 9xJN49 7xJO61 7xJN58
6xJO31 6xJN97 6xJN95 6xJN86 5xJO51 5xJN76
5xJN68 4xJO52 4xJN87 4xJN85 4xJN65 4xJN63
4xJN59 4xJN48 3xKN05 3xJO90 3xJO81 3xJO80
3xJO71 3xJO62 3xJO53 3xJO43 3xJO42 3xJO32
3xJN78 3xJN77 3xJN54 2xKN04 2xJO91 2xJO72
2xJO40 2xJO30 2xJN75 2xJN66 2xJN64 2xJN39
2xJN38 2xJN36 1xKN18 1xKN09 1xKN08 1xKN07
1xKN06 1xJO65 1xJO63 1xJO54 1xJO44 1xJO41
1xJO10 1xJN83 1xJN55 1xJN47 1xJN45 1xJN44
QSO v QRB
----------------
< 100 18x
100 - 199 68x
200 - 299 58x
300 - 399 41x
400 - 499 32x
500 - 599 25x
600 - 699 30x
700 - 799 7x
800 - 899 1x
900 - 999 0x
> 999 0x
----------------
ALL 272
Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ
-------------------------------------------------------------------------
14-15 20 3857 192 382 DM3D - 4 4 2 1 - 2 7
15-16 19 6258 329 638 DK0FC 4 - 1 - 1 - 7 6
16-17 24 6944 289 711 DL0CS - 1 1 - 2 7 5 8
17-18 17 5968 351 685 IQ5NN - 1 1 6 4 1 3 1
18-19 18 5339 296 648 T7/I4GHG 1 1 1 3 5 1 3 3
19-20 15 4783 318 694 SK7MW 1 1 3 3 1 1 2 3
20-21 25 6325 253 658 IZ5FDD 3 1 5 4 - 3 5 4
21-22 14 3097 221 564 DJ4KW 2 - 1 3 - - 2 6
22-23 11 4877 443 661 DF0MU - - 1 2 2 1 1 4
05-06 7 3621 517 686 F6ACU - - - 1 2 - 3 1
06-07 15 4906 327 639 IK4PMB 1 - 7 1 2 1 2 1
07-08 11 4792 435 767 TM0W - 1 2 1 - 1 6 -
08-09 21 6908 328 661 YT1WV 4 1 3 2 1 1 2 7
09-10 18 6276 348 722 PA2CHR 2 1 - 2 3 4 1 5
10-11 12 5902 491 844 ON4KHG - - - 1 - 1 5 5
11-12 13 4986 383 729 I1BPU - 1 - 1 1 2 5 3
12-13 11 4240 385 614 DJ9KH 1 - 1 1 2 - 1 5
13-14 9 4364 484 705 I2XAV/1 - - - - 1 2 2 4
-------------------------------------------------------------------------
Celkem 280 93443 334 844 ON4KHG 19 13 31 33 28 26 57 73
TOP 10
--------------------------------
1. ON4KHG JO10 845 km
2. TM0W JN36 768 km
3. HB9IAB/P JN36 729 km
4. I1BPU JN45 729 km
5. PA2CHR JO32 722 km
6. DL0CS JO44 711 km
7. I2XAV/1 JN44 706 km
8. F8KID JN38 700 km
9. PA4VHF JO32 696 km
10. SK7MW JO65 694 km